Subjekt 16
"Ahoj, jsem Clay Kaczmarek. A jsem číslo. Subjekt Šestnáct."Vybavila se vám databáze z Assassin's Creed: Revelations? Někteří z vás si možná řeknou, proč do doby, kdy je svět plný informací o Connorovi, pletu postavu, jejíž příběh byl již ukončen. Ale dámy a pánové... jeho příběh ani zdaleka neskončil. A nebýt jeho, tak nebude Desmond, a nebýt Desmonda, nebyl by Connor. Takže mu můžete jedině poděkovat.
Během psaní tohoto článku jsem si postupně uvědomoval, jak je Clayův příběh složitý a smutný. Co všechno zažil. Dalo by se o něm filozofovat do nekonečna, ale to necháme na jindy, už tak je článek dostatečně dlouhý. Nicméně je to prozatím nejzáhadnější postava celého AC universa a není to dlouho, co se o něm ve velkém vedly mnohé teorie a fámy.
Nejdříve rozebereme důkladně Clayův život, od dětství až po hořký konec, a následně probereme záhady a nejasnosti, které po sobě zanechal. "Co k tomu říct víc? Asi nic, zdá se."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ŠŤASTNÁ RODINNÁ IDYLKA
Clay: S Williamem a Rebeccou děláme na jedné skvělé věci. Je to mnohem zábavnější než ta práce na urychlovači. Jsem mnohem spokojenější, tati.
Harold: Hele. Tenhle měsíc jsem od tebe nedostal šek.
Clay: Posloucháš mě vůbec?
Desmond, který si stěžoval na své dětství, by se jen červenal, kdyby se dozvěděl o dětství Claye. Clayův otec, Harold Kaczmarek, byl majitelem stavitelské firmy a záleželo mu hlavně na penězích. Matka (její jméno není známo), byla alkoholičkou a Harolda v pozdějších letech opustila.
Zaměříme se ale na Claye samotného. Narodil se roku 1982. Jako malý chlapec si přál být astronautem. Projevoval také zájem o historii a psal historické články. Ze strany rodičů však nebyla projevena větší podpora v jeho zálibách, naopak musel Clay pomáhat se stavitelstvím a opravami svému otci, který z něj chtěl mít inženýra.
Snad jste si menší představu o Clayově dětství udělali. Toto je ale jen začátek jeho smutného příběhu. Pojďme se podívat do jeho dalších let.
ASASÍN
Harold: Není to zrovna nejlepší škola.
Clay: Mají tam skvělé oddělení programování.
Harold: Kaczmarekovi věci budují, nesedí za stolem.
Clay se později na přání svého otce dostal na inženýrskou školu, na které ho zaujalo hlavně oddělení programování. Jeho otec však projevil pochybnosti a byl zklamaný, že se nedostal na lepší úroveň.
Ani špetka chvály pro svého syna. Ani trocha uznání. Opět pouze opovržení. Uvědomujete si, jak se asi Clay cítil? V lednu 2007 začal navštěvovat psychiatra, aby se mu svěřil se svými pocity. „Pacient vykazuje závažné projevy tendencí špatně se adaptujícího perfekcionisty.“
V srpnu 2007 byl Clay kontaktován člověkem jménem William Miles, členem asasínského řádu. Nabídnul mu členství v řádu asasínů, pokud prokáže svou hodnotu. To vše samozřejmě za zády svého otce.
V té době zaznamenal psychiatr obrovské zlepšení svého pacienta. Stále dělal neuvěřitelné pokroky. Clay mu prozradil, že zdrojem jeho povyražení je výcvik v nové práci, víc mu ale prozradit nechtěl.
Toto je možná jediné období, kdy se Clay ve svém životě cítil opravdu šťastný.
Od té doby Clay omezil kontakt se svým otcem, avšak – musel Haroldovi pravidelně posílat šeky, kvůli bídné ekonomice a nedostatku zakázek.
ABSTERGO
Clay: Lucy Stillmanová. Vím, že tam jsi.
V roce 2010, kdy byl Clay již plnohodnotným členem asasínského řádu, byl vyslán, aby infiltroval sídlo templářského řádu; Abstergo Industries. Jeho cílem byl počítač Alana Rikkina, ve kterém měl zjistit informace o jakémsi projektu Animus.
Clay uspěl a zjistil, že templáři do Animu nacpali již velké množství financí, a že slouží ke zkoumání lidské DNA. Proč je ale pro templáře tento projekt tak důležitý?
Asasíni potřebovali vědět více informací. Clay byl poslán do Absterga znovu, tentokrát ale jako testovací subjekt, a do jiného sídla; do Itálie. V Abstergu se totiž nacházela asasínka Lucy Stillmanová, která naoko pracovala pro templáře, ve skutečnosti však podávala potají informace asasínům. Teď mě napadá… proč nemohla informace o Animu poskytnout asasínům Lucy sama? No… jakmile by Clay získal dostatek informací, Lucy by ho z Absterga dostala zpět k asasínům. Kéž by tehdy věděl…
27. ledna 2011, čtyři dny před Clayovo odchodem do Absterga, mu jeho otec zanechal vzkaz na záznamníku. „Ahoj Clayi. Tady tvůj táta. Vezmi to. Vím, že jsme spolu dlouho nemluvili. Právě opravuju zadní verandu, je tady vedro jak v pekle a hodila by se mi pomoc. Dej vědět, že jsi v pořádku.“ Při jeho čtení mám smíšené pocity.
1. února 2011 byl Clay dopaden Oddělením pro objevy rodokmenů a akvizice. Byl umístěn do Animu jako Subjekt 16. Animus umožňoval prohlížet si vzpomínky předků určitého subjektu, a tím zjistit skutečné podrobnosti historie. Mezi předky Claye, jejichž vzpomínky procházel, patřil také Ezio Auditore da Firenze. Na Claye během jeho sezeních v Animu dohlíželi dr. Warren Vidic a naše Lucy Stillmanová. Během nich Clay zjistil, že templáři pátrají po jakémsi Jablku, ale prozatím nevěděl po jakém, a Vidic mu samozřejmě důležité informace nechtěl poskytnout.

Chvílemi Clay propadal zoufalství, neboť Lucy byla až moc loajální k Vidicovi a nedávala najevo nějaké spojitosti s asasíny. Clay byl však ujištěn Williamem při jejich tajné komunikaci, že jsou tým. Následně mu Lucy poslala email, že je vše v pořádku. Ale nebylo.
EFEKT PROLÍNÁNÍ
Doktor: Provádíte na něm experimenty více než rok, ten člověk potřebuje dlouhý odpočinek.
Vidic: Hleďte si svého, doktore, a já si taky budu hledět svého.
Testování Subjektu 16 se protáhlo na více než rok. Začal se na něm projevovat efekt prolínání – vzpomínky předků se mu splétaly dohromady. Během jednoho z těchto stavů byl Clay kontaktován bohyní Juno, jednou z Těch, kteří přišli předtím. Chtěla po něm něco zvláštního, ale důležitého: „Pomoz Desmondovi Milesovi.“ Clay odmítal.

Nezapomněl však také na svůj úkol. Zjistil, po čem Vidic pátral a co je to ono Jablko. Abstergo právě vypátralo nový testovací subjekt, muže jménem Desmond Miles. Tohle muselo být pro Claye zvláštní. Zdálo se, že to, co mu řekla Juno, nebude moci nechat jen tak… Vidic tvrdil, že Desmondův rodokmen pasuje přesně na data Subjektu 16 ze vzpomínek na Ezia Auditore. „Desmond je klíčem k místům, kde se nachází úlomky ráje (Jablko). I kdybychom do satelitu měli umístit jenom jeden a zaměřit ho na Zemi… měli bychom utopii ve svých rukou.“
ZRADA
Lucy: Slíbila jsem, že tě budu chránit, ale nemůžu tě nechat odejít. William a ostatní se o tom nikdy nesmí dozvědět.
Teď přichází chvíle, kdy se Clayův život strašlivě obrátí naruby. Kdy se všechno změní.
Jeho úkol by hotový. Dozvěděl se, po čem templáři pomocí Animu pátrají. Lucy ho mohla dostat ven. Ano, ale… nedostala.
Clay zjistil, že Lucy skutečně dříve byla asasínkou, ale později se přesunula k templářům. Proč? Napsala to v emailu Clayovi. Templáři se k ní chovali lépe, cenili si ji, zato Williamovi vůbec nezáleželo na životech, kterým působí bolest.

Takže zradila Claye?
Tady bych se trochu pozastavil. Ano i ne. Ano, měla pomoct Clayovi dostat se ven, ano, kvůli ní jeho život skončil. Ale na druhou stranu… Lucy asasíny nezradila. Mezi templáři se cítila lépe, chovali se k ní lépe. Prostě to pro ni byl lepší pocit. Zato asasíni na ni celá léta kašlali a William zjevně své asasíny využíval a vůbec mu na nich nezáleželo. Nad tím, jestli tohle skutečně byla zrada, by se dalo filozofovat do nekonečna. Ano i ne.
Hlavní ale bylo, že Clay je v pasti.
HOŘKÝ KONEC
Hlas Animu: Umisťuji konstrukt Clay Kaczmarek do karantény.
Jaká byla cesta ven? Žádná. Ale Clay měl nyní konečně otevřené oči a nezbývalo mu nic jiného, než to, o co ho žádala Juno.
Clay vytvořil virtuální konstrukt, který kopíroval jeho podobu, hlas, chování… a umístil ho do Animu. Byl to vlastně druhý Clay. Mělo to pomoci tomu, aby se mohl spojit s Desmondem.
Jelikož měli oba dva společného předka Ezia Auditore, Clay rozmístil po místech, která Ezio navštívil, tzv. glyphy. V každém z nich se skrývala hádanka a část pravdy o templářích a asasínech.
Co Clayovi zbývalo? Jak mohl jeho život pokračovat dál? Z Absterga se dostat nemohl. Byl v pasti. A věděl to.
Ještě, než se to stalo, poslal Clay poslední email svému otci.
Poslední Clayův čin. Použil pero (že by to bylo Vidicovo pero, které neustále ztrácel?) a… není jisté, kterou část těla si propíchl, ale zřejmě krk. Důležité však bylo, že začal krvácet. Pomocí své krve namaloval v Abstergu různé znaky. Záhadné znaky.

Clay Kaczmarek zemřel 8. Srpna 2012 na totální vykrvácení.
Jeho tělo bylo poté odhozeno do řeky Tibery v Římě.
NOVÝ ZAČÁTEK
Desmond Miles byl testován v Abstergu na vzpomínky svého předka Altaira Ibn-La’Ahada. Pomocí něj našli mapu s pozicemi úlomků ráje.
Později s dopomocí Lucy utekl Desmond do úkrytu asasínu (to všechno byl však templářský plán). Zde prožíval vzpomínky onoho Ezia Auditore. Pomocí něj měli najít Jablko, a Lucy ho poté vzít a přinést templářům.
Do hry se však dostává Clay. Desmond během jeho sezeních v Animu našel ony glyphy. Vyřešil všechny hádanky v nich, což mělo za následek, že se v Animu odemkl nějaký soubor. Ukázalo se, že je to video. Ve videu jsme viděli, jak Adam a Eva utíkají s Jablkem a také, jak jsou ostatní lidé nuceni k otrocké práci od Těch, kteří přišli předtím.
Když Desmond a ostatní utekli poté, co je templáři odhalili, do Monteriggioni, prožívali opět vzpomínky Ezia, který se přesunul do Říma. Zde našli další glyphy.
Po jejich vyřešení nečekalo další video, ne. Desmond se dostal do virtuálního prostředí Animu a mluvil osobně s Clayem. Tedy... spíše s jeho konstruktem. Clay hovořil v hádankách, a varoval ho před Lucy: „Ona není, kdo si myslíš, že je!“ Dále ho pak nabádal, aby našel Evu.„Ona… v Ráji. Najdi Evu. Klíč… její DNA.“ Nakonec Desmondovi řekl, ať ho najde v temnotě. Tím měl na mysli Black Room a ostrov Animu.
POSLEDNÍ ÚKOL
Desmond: Šestnáctko?
Clay: Ach… oni ti neřekli moje jméno?
Kvůli nadměrnému užívání Animu upadl Desmond do kómatu. Rebecca však spustila bezpečnostní režim, který měl Desmonda aspoň nějakou dobu držet naživu.
Tím se dostal na ostrov Animu, kde se poprvé setkal s pravou Clayovo podobou. Jeho úkol byl jasný; pomoct Desmondovi, aby se dostal z kómatu. K tomu dojde, pokud dokončí zbylé vzpomínky Ezia. Aby mu odhalil všechno. Aby nezbylo nic, co by jeho předek mohl skrývat. V opačném případě by se Desmondovi rozskočila hlava a zemřel by. To se ale nesmělo stát.
Teď ke Clayovi. Uvědomujete si, jak se musel cítit vedle Desmonda? Desmonda, který měl živé tělo a měl šanci se dostat ven. Zato Clay, ten byl v Animu uvězněn navždy. Musel se hodně ovládat. Jeho úkol byl totiž jasný.
Jelikož byl Desmond v kómatu, nemohli ti nahoře vidět jeho vzpomínky, proto se Clay ujal psaní databází. Napsal i databázi o sobě samém, kde Desmondovi odhalil své jméno a svůj osud.
Jednou se začal ostrov Animu hroutit. Všechno pomalu mizelo. Clay zničehonic popadl Desmonda a začal na něj přenášet jakousi modrou zář. U toho pronesl slova: „Co jiného je člověk, než seskupení jeho vzpomínek? Jsme příběhy, které prožíváme! Příběhy, které vyprávíme sami sobě!“ Kromě ostrova začal pomalu mizet i Clay. Rychle Desmonda odstrčil směrem k portálu, který umožňoval spustit vzpomínky předků.
A pak… Clay zmizel.
KONSPIRAČNÍ TEORIE
Na závěr si projdeme všechny záhady, které po sobě Clay zanechal a které s ním souvisí.
Začnu událostmi z Assassin’s Creed: Brotherhood. Jak už bylo popsáno výše, poté, co Desmond vyřešil všechny glyphy, setkal se s virtuálním konstruktem Claye. Jeho slova o tom, že „ona není, kdo si myslíš, že je!“ jsme již pochopili, víme, že se jedná o Lucy. Nicméně zbývá ještě toto: „Ona… v Ráji. Najdi Evu. Klíč… její DNA.“ Kdo je myšlen Evou? A kde je Ráj? Její DNA… napadlo mě, že by to mohlo být myšleno, že Desmond musí najít nějakého svého předka… Evu? Clayův předek je Adam (jak jsme zjistili pomocí binárního kódu v Lost Archive), Desmondův předek je Eva. Je to možné? Odpovědí se nám snad dostane v Assassin’s Creed 3.
Další záhadou je pro mě obrázek níže. Jedná se o screenshot z jednoho z Romulových doupat. Po aktivování orlího zraku vidíme dva znaky, namalované krví. Jsou to jedny ze znaků, které po sobě zanechal Clay v Abstergu. Nejdříve mě napadlo, že jsou to další glyphy, ale neaktivované, tudíž s nimi nejde nic dělat. Jenže ty znaky jsou namalované krví. Tudíž je tam musel někdo namalovat fyzicky. Možná právě z nich si vzal Clay inspiraci. Otázkou zůstává… kdo tam ty znaky namaloval původně?

Další záhada – nicméně k té mohu nabídnout i pravdivé řešení. Na konci Assassin’s Creed: Brotherhood, kdy Desmond zabil Lucy (je zjevné proč) říká Juno: „Existuje někdo, kdo by tě mohl provést tou bránou.“ Jelikož Juno s Clayem dohodla, že pomůže Desmondovi, je tím někdo míněn právě Clay. A tou bránou je samozřejmě hlavní portál na ostrově Animu.
Teď se přesuneme k Assassin’s Creed: Revelations. „Co jiného je člověk, než seskupení jeho vzpomínek? Jsme příběhy, které prožíváme! Příběhy, které vyprávíme sami sobě!“ Clayova slova, při kterých na Desmonda přenášel jakousi modrou záři. Co to znamená? Moje teorie zní, že když se začal hroutit ostrov, Clay cítil, že se brzy smaže i jeho konstrukt. Proto do Desmonda přenesl všechny své vzpomínky (Lucy atd.), aby se o tom dozvěděl, a pravda nezůstala skrytá. Otázkou je, jak to pojmou William, Rebecca a Shaun.
A blížíme se do finále. Když zapínáme Lost Archive, objeví se nám známá načítací obrazovka Animu (viz obrázek níže). Jenže je na ní hnedle několik zvláštností. Takže první… Fragmented memory located: Clay Kaczmarek – tedy v překladu roztříštěná paměť zaměřena: Clay Kaczmarek. To zní, jako by někdo zkoumal vzpomínky Claye. Ale kdo? A za druhé, a to je nejdůležitější, je zde datum 10. říjen 2012. Ták… V tento den zemřela Lucy. V tento den našel Desmond Jablko. V tento den zbývá 72 dnů do 21. 12. 2012, tedy do vypuštění templářského satelitu a konce světa. Co to má znamenat? Ve hře se nám vysvětlení nedostalo. Podle mě bude více souvislostí v Assassin’s Creed 3.

Tak, a toto je konec článku o Subjektu 16. Uznávám, je trošičku delší… ale snad se vám líbil.
Náhledy fotografií ze složky Assassins Creed 3